Mediaunioni MDU ry

9.7.2023

Mediaunioni MDU ry kokoaa yhteen painetun viestinnän asiantuntija- ja esimiestehtävissä työskentelevät ja niistä eläköityneet toimihenkilöt.

Vuonna 1909 perustettiin Suomen Faktoriliitto r.y. faktoreiden eli sen ajan kirjapainojen teknisten toimihenkilöiden ammatti- ja edunvalvontajärjestöksi. Nimi päätettiin muuttaa vuonna 1998 Mediaunioni MDU ry:ksi.

Ammatillinen edunvalvonta siirtyi Ammattiliitto Pro ry:een MDU:n 13 jäsenyhdistyksen liityttyä sen jäsenyhdistyksiksi 1.1.2014 alkaen, jolloin yhdistysten vaikutusmahdollisuudet MDU:n päätöksenteossa ja asema organisaatiossa päättyivät.

MDU otti suoriksi henkilöjäsenikseen kaikki entisten jäsenyhdistysten henkilöjäsenet. Työmarkkinoiden käytettävissä olevat jäsenet ja seniorijäsenet säilyttivät oikeudet MDU:n jäsenetuihin.

Yhdistyksen ylintä päätösvaltaa käyttää yhdistyksen kevät- ja syyskokous. Syyskokous valitsee hallituksen, johon kuuluu puheenjohtajan lisäksi 2–12 jäsentä.

Puheenjohtajana toimii Jukka Rautavaara, varapuheenjohtajana Miika Niinikoski, sihteerinä Jorma Suomi, taloudenhoitajana Ari Luoto ja osa-aikaisena yhdistysfaktorina Markku Nikkilä.